CJA vrea să modernizeze linia de tramvai Arad-Ghioroc, cu fonduri europene

Consiliul Județean Arad și primăriile Arad, Vladimirescu, Păuliș, Ghioroc vor modernizarea completă a liniei de tramvai Arad–Ghioroc, prin identificarea liniilor de finanțare a fondurilor europene nerambursabile disponibile în cadrul Programului Regional Vest 2021–2027, axa dedicată protecției mediului și infrastructurii verzi.
În acest sens, a fost pregătit un act adițional la Acordul de parteneriat dintre CJA și Consiliul Local Municipal Arad, prin care se actualizează denumirea obiectivului și se stabilește realizarea unui Studiu de Fezabilitate care va înlocui documentația DALI, incluzând toate componentele tehnice necesare pentru depunerea proiectului spre finanțare.
„Există oportunități de finanțare în cadrul PR Vest 2021–2027, prin care această investiție majoră poate fi susținută. Este nevoie de mici modificări la protocolul semnat cu Primăria municipiului Arad, astfel încât condițiile tehnice să fie îndeplinite, iar proiectul să devină eligibil și susținut”, a declarat Sergiu Bîlcea, vicepreședintele Consiliului Județean Arad.
Proiectul vizează modernizarea celor aproximativ 20 km de cale de rulare dintre Arad și Ghioroc, parte a unui traseu cu tradiție, dar care necesită intervenții structurale, în pas cu standardele actuale de siguranță, eficiență și protecție a mediului. Investiția va avea un impact semnificativ asupra mobilității periurbane, reducerii poluării și creșterii calității transportului public electric.
„Este un proiect extrem de important. Refacerea liniilor de tramvai înspre Ghioroc, deci înspre Podgoria Aradului, reprezintă și o investiție necesară pentru modernizarea infrastructurii, dar și un gest de respect față de trecutul Aradului. Pe această linie a circulat Săgeata Verde, unul dintre primele tramvaie electrice din lume. Aici mergea spre Podgorie lumea bună a Aradului, iar la începutul anilor 1900 Podgoria s-a dezvoltat exploziv tocmai datorită acestui tramvai. Refacerea căii de rulare este o investiție care nu ar fi posibilă fără fonduri europene, datorită valorii lucrărilor. Îi avem ca parteneri pe colegii de la Agenția de Dezvoltare Regională, care, așa cum am mai spus, sunt principalul nostru sprijin în dezvoltarea județului Arad din fonduri europene, și cărora le mulțumesc și pe această cale. Mulțumesc și primăriilor implicate în acest proiect. Prin modernizarea liniei de tramvai Arad-Ghioroc, dăm o nouă șansă transportului ecologic în județul Arad și eu cred că va redeveni o plăcere călătoria de la Arad în Podgorie, cu tramvaiul, din momentul în care vom crea condiții normale, cu trafic sigur, după un orar predictibil, în vagoane cu aer condiționat. De asta țin la acest proiect și ne-am angajat în el necondiționat. Chiar dacă lucrăm pe multe planuri și poate tindem să îl minimalizăm, este totuși foarte important. Este, dacă vreți, proiectul unei generații, prin care avem șansa să schimbăm în bine transportul în comun în județ și să ducem mai departe tradiția arădeană a tramvaiului electric”, a declarat Iustin Cionca, președintele CJA.
Demersul este corelat cu alte două lucrări majore care vor fi implementate în zonă: construcția pasajului peste calea ferată Arad–Vladimirescu și modernizarea drumului județean Sâmbăteni–Ghioroc.
„Susținem acest proiect pentru că este o investiție care aduce beneficii reale comunităților din zona periurbană. Modernizarea liniei de tramvai Arad–Ghioroc înseamnă un transport public mai rapid, mai sigur și mai puțin poluant. Este o soluție necesară pentru locuitorii din Vladimirescu, care fac zilnic naveta spre Arad și care au nevoie să circule în condiții de siguranță. Prin aprobarea acestui proiect se vor modifica și parametrii de funcționare ai liniei, în sensul în care se preconizează realizarea unei bucle de întoarcere a tramvaiului spre Arad la ieșire din Vladimirescu”, a declarat Mihai Mag, primarul comunei Vladimirescu.
„Reabilitarea liniei de tramvai până la Ghioroc este esențială pentru dezvoltarea turismului și pentru confortul locuitorilor noștri. Această linie este nu doar un mijloc de transport, ci și o legătură simbolică între trecut și viitor. Prin fonduri europene, putem moderniza infrastructura și, în același timp, păstra specificul local, valorificând potențialul turistic și economic al zonei”, este de părere Corneliu Popi Moldovan, primarul comunei Ghioroc.